سالها پیش در کتابی که مربوط به بازاریابی و تبلیغ رسانه بود نکتهای خواندم که زبانحال امروز کشور ما در مورد محمد رضا خلعتبری و موضوع انتقال او از لیگ فوتبال کشور امارات است.در ادبیات تبلیغ و اصول بازاریابی نکتهای وجود دارد مبنی بر اینکه ما نباید ناخواسته کاری کنیم که نشان تجاری و برند شرکت رقیب در برنامههای تبلیغاتی مختلف به طور مرتب تکرار شود.چون این موضوع خود باعث ضعیف شدن برند و نشان تجاری خودمان خواهد شد.همه مردم کشور بزرگ ایران به خوبی میدانند که نام خلیج فارس قدمتی به درازای تمدن و تاریخ کهن ایران زمین دارد.این یک ادعا نیست.بلکه حرفی مستند و مبتنی بر واقعیت است.نقشههای جغرافیایی بین المللی و اسناد معتبر بین المللی این موضوع را به خوبی روشن و اثبات میکند.حالا اماراتی ها چندی است با کلید زدن یک پروژه تبلیغاتی این بار در عرصه ورزش محبوب و پرطرفدار فوتبال قصد استفاده یا بهتر بگویم قصد سواستفاده از ضعف مدیریت ورزشی و رسانههای ما در این زمینه دارند.چون مدتی است که سردار رویانیان مدیرعامل پر سر و صدای باشگاه پرسپولیس روی این قضیه تمرکز کرده است و میخواهد با یک تیر دو نشان بزند.به خوبی میدانیم که پرسپولیس در خط حمله خود به وجود مهاجمی سرعتی و تکنیکی مانند خلعتبری نیاز دارد.حالا رویانیان که در شرایط عادی میبایست پول فراوانی برای انتقال خلعتبری بپردازد قصد دارد با استفاده از مشکلات سیاسی موجود بین دولت ایران و امارات بر سر تحریف نام خلیج فارس توسط اماراتی ها هزینه سرسام آور این انتقال را به نهادهای دولتی ایران و یا فدراسیون فوتبال ایران تحمیل کند.نکته منفی ماجرا این است که حساسیت ویژهای که این انتقال پیدا کرده و باج خواهی یک میلیون دلاری باشگاه اماراتی باعث شده هر روز بیشتر از دیروز خوراک خبری برای رسانههای داخلی و بین المللی ایجاد شود و بدیهی است که در متن هر یک از این اخبار که میلیونها خواننده از سراسر جهان دارد.نام جعلی و تحریف شده اماراتی ها به جای خلیج فارس فرصت تبلیغ میابد.به نظرم باید با اصلاح رویکرد خودمان در عرصه مدیریت ورزشی و رسانه ای موضوع را با روشی حل کرد که هزینههایی مانند یک میلیون دلار درخواستی اماراتی ها برایمان نداشته باشد.در مرحله بعد بازیکنان فوتبال ملی ما همچون خلعتبری خود باید در این زمینهها احساس مسوولیت کنند.در خبرها داشتیم که خلعتبری با خیال راحت فوتبال خود را در امارات دنبال میکند حتی تصویری از او چند روز پیش منتشر شد که خلعتبری را در حال خوشگذرانی و کشیدن قلیان در امارات نشان میداد.دوستان زیادی هم معتقدند خلعتبری اگر بخواهد میتواند گره این قضیه را بگشاید.و به عنوان سفیر ایران به تبلیغ نام خلیج فارس در داخل لیگ امارات بپردازد مثلا بعد از زدن گل و در جریان شادی بعد از گل عبارت خلیج فارس ایران را بر روی پیراهنش به نمایش بگذارد.خیلی از افراد معتقدند این کار باعث خواهد شد اماراتی ها خود خلعتبری را از کشورشان اخراج کنند.و البته اگر اینگونه شود هم هزینه یک میلیون دلاری را به اماراتی ها ندادیم و هم با مراسم های تقدیری که برای خلعتبری میتوانیم تشکیل دهیم.خوراک خوبی برای رسانهها برای تبلیغ بیشتر نام خلیج فارس به دست خواهیم آورد و خلعتبری میتواند سفیری مشهور برای ایران در جام جهانی 2014 برزیل باشد.